Fasciitis Plantaris

Anamnese
Fasciitis Plantaris is de term voor een ontstoken peesplaat aan de onderkant van de voet. Als deze langdurig ontstoken is, kan er mogelijk botvorming plaatsvinden. Mocht dit gebeuren, dan spreken we van de term "hielspoor". De meest voorkomende klachten hierbij zijn:

- Pijn aan de onderzijde van de voet
- Pijn tijdens het lopen of staan
- Tenen omhoog trekken is pijnlijk
- Er kan sprake zijn van startpijn (pijn om het bewegen weer in te zetten na tijdje inactief te zijn geweest)

Diagnostiek
Voor een Fasciitis Plantaris te diagnosticeren is locatie van de klacht heel belangrijk. Daarnaast kunnen we met rekken en krachttesten kijken of u past in het plaatje van Fasciitis Plantaris, danwel Hielspoor.

Daarnaast kunnen we bij Fysiotherapie Nijmegen-Zuid gebruik maken van een echografisch onderzoek.

Behandeling
Voor de behandeling van Fasciitis Plantaris is het vroeg erbij zijn zeer belangrijk. Door het op tijd te beginnen van het verlichten van de peesplaat, door bijvoorbeeld een gelkussen, kan vaak erger worden voorkomen. Daarnaast zullen we ons bezig houden met de volgende zaken:

- Rekoefeningen om de peesplaat een ontspanningsprikkel te geven
- Controleren of het traject goed verloopt
- Masseren peesplaat
- Pijn verminderen van peesplaat